Werkwijze

Hoe ik te werk ga

Kindercoaching richt zich op het weer terugvinden van de ‘eigen ik’ van het kind. Ik werk vanuit de vraag waarmee jullie als ouder en jullie kind komen. Samen maken we deze vraag concreet en ga ik aan de slag met jullie kind. We bepalen samen de doelen waaraan het kind wil werken, waarbij de mening van het kind het uitgangspunt is. Daarna gaan we werken aan het doel. Dit doe ik door oefeningen te doen, bijvoorbeeld visualisaties, opstellingen, creatieve werkvormen en door te spelen. Vertrouwen is hierbij essentieel en daar zal ik prioriteit aan geven. Wat ik heel belangrijk vind, is het kind zien achter de vraag. Met als doel dat het kind weer kan zijn wie het hoort te zijn met al zijn/haar kleuren.

Hieronder volgt mijn werkwijze. Dit is een leidraad voor hoe de coaching periode eruit kan zien. Het verschilt per kind hoeveel sessies er nodig zijn.

Kennismaking / intake

De eerste kennismaking is meteen de intake. Ik vind het belangrijk om elkaar fysiek te ontmoeten om te beslissen of we bij elkaar passen. Wederzijds vertrouwen is hierbij essentieel. Tijdens de kennismaking hoor ik graag waar jullie tegenaanlopen en wat jullie van mij verwachten. En waar jullie graag naartoe willen werken. Soms kan de doelstelling van ouders en het kind verschillen. Ik ga altijd uit van de doelstelling van het kind, waarbij ik de doelstelling van ouders natuurlijk serieus neem. Tegelijkertijd kan ik jullie een beeld schetsen van wat ik doe en op basis daarvan beslissen we samen of we bij elkaar passen.

De coaching sessies

De coaching sessies duren ongeveer een uur. We overleggen samen of tijdens deze sessies het kind alleen is of dat er een ouder bij blijft. Meestal zijn er 5 tot 7 sessies nodig, dit hangt af van het kind en in hoeverre het zich direct open kan stellen. Tijdens deze sessies gebruik ik meerdere technieken, bijvoorbeeld visualisaties, mindfulness, creatieve werkvormen en opstellingen. Daarmee laat ik het kind spelenderwijs tot inzichten komen. De technieken laat ik aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Ik vind het belangrijk om de tijd te nemen goed naar het kind te luisteren en te horen waar het echt mee zit. Na een aantal sessies vindt een evaluatie plaats met de ouders.

Voorbeelden van technieken:

  • Werken met ankerplaten
  • Tekenen
  • Kleien
  • Knuffels
  • Mindfulness
  • Opstellingen met poppetjes
  • Visualisaties

Tussen- en/of eindevaluatie

Als ouders of ik het wensen om tussentijds te evalueren plannen we een tussenevaluatie in. We sluiten het traject af met een eindevaluatie. Tijdens de evaluatiemomenten blikken we terug op de vraag waarmee jullie de praktijk binnen kwamen. We bespreken hoe de sessies zijn ervaren en wat het kind heeft bereikt. Bij de eindevaluatie bekijken we of het lukt om verder te gaan zonder de coachingsessies. Zo nodig geef ik een aantal aandachtspunten mee voor in de thuis- of schoolsituatie.

Soms is het fijn om een bepaalde periode na de sessies nog een keer af te spreken. Bijvoorbeeld als je kind weer ergens tegenaan loopt of als er wat speelt. Dan is het mogelijk om nog een keer een of twee sessies te doen om weer even op te frissen wat het kind geleerd heeft.

Openingstijden

  • Elke dag geopend voor vragen via whatapp / telefoon.
  • Elke donderdag geopend voor sessies in de praktijk.
  • Op maandag-, woensdag- en donderdagavond beschikbaar voor sessies bij gezin thuis.
  • Vrijdagmiddag in overleg mogelijk.

* Emotiekaarten gemaakt door Karin Bezemer

De privacyverklaring en algemene voorwaarden staan onderaan elke pagina